လူမႈေရးရာ ပညာ
မနုႆတၱ ဘာေဝါ ဒုလႅေဘာဟူ၍ အလြန္တရာ ရခဲလွေသာ လူ၏အျဖစ္ကို ရရွိျကသည့္အခိုက္ လူေလာက၌ျဖစ္ပ်က္ ေပၚေပါက္လ်က္ရွိေသာ အေျကာင္းအရာမ်ားကို အေျကာင္းအက်ိုးဆက္စပ္ကာ သိရွိနားလည္ထားျကမွသာ လူ့ဘဝကို ရရွိက်ိုးနပ္ေပမည္။ ဤသို့ လူ့ ေလာက၏အေျကာင္းကို ေလ့လာဆည္းပူးျခင္းအတတ္ကို လူမႈေရးရာပညာ ဟုေခၚသည္။
အက်ဉ္းခ်ုပ္အားျဖင့္ လူမႈေရးရာပညာသည္ လူေလာကအဖြဲ့ အစည္းနွင့္ လူေလာက အေဆာက္အအံုျကီးမ်ား၏ သဘာဝနွင့္ တိုးတက္ဖြံ့ ျဖိုးလာပံုကိုေလ့လာေသာ သိပၸံပညာတစ္ရပ္ျဖစ္ေပသည္။ လူမႈေရးရာ ပညာ ဟူေသာ ေဝါဟာရကို ပထမဦးဆံုး တီထြင္သံုးစြဲလိုက္သူမွာ ျပင္သစ္လူမ်ိုး ဒႆနိက ေဗဒပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္ေသာ ဩဂတ္ကြန့္ ျဖစ္ေပသည္။ ဖရက္ ဒရစ္ ေလပေလးဆိုသူကလည္း လူမႈေရးရာ ပညာအေျကာင္းကို ေရးသားခဲ့ ေလသည္။ သို့ရာတြင္ လူမႈေရးပညာနွင့္စပ္လ်ဉ္း၍ အမ်ားဆံုး ရွင္းလင္းေရး သားခဲ့သူမွာကား ဟာဗတ္စပင္ဆာ ဆိုသူပုဂၢိုလ္ျကီးျဖစ္ေလသည္။ လူမႈေရးပညာကို ကြ်နု္ပ္တို့ ေလ့လာျကရာတြင္ လူ့ေလာက အေဆာက္အအံုျကီးသည္ မည္သို့ျဖစ္ေပၚလာသနည္း။ လူအမ်ားအစုလိုက္အဖြဲ့လိုက္ေနထိုင္ျကျခင္းသည္ မည္သည့္အခါကစ၍ ေပၚေပါက္ခဲ့သနည္း စသည္တို့ကို ေလ့လာျကရေပသည္။ လူသည္ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရး သတၱဝါတစ္ဦးျဖစ္သည္ ဟုဆိုသည့္အတိုင္း ေရွးပေဝဏီအခါကပင္ လူမ်ားသည္ အခ်င္းခ်င္းစုေဝးေနထိုင္ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံခဲ့ျက၍ ဤသို့ ေနထိုင္ျခင္းပင္လွ်င္ လူေလာကအျပင္ဘက္တြင္ တစ္ကိုယ္တည္းေနျခင္း ထက္ ျကီးပြားတိုးတက္နိုင္ေျကာင္းကို သိရွိခဲ့ျကေလသည္။
လူမ်ား အစုလိုက္ အအုပ္လိုက္ ေနထိုင္ျခင္း၏ မူလဘူတမွာ အိမ္ေထာင္စနစ္ပင္ ျဖစ္သည္။ အိမ္ေထာင္တစ္ခုတြင္ မိခင္ ဖခင္နွင့္ သား သမီးမ်ား တစ္စုတစ္ေဝးတည္း ေနထိုင္စားေသာက္ျကသည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္ တျဖည္းျဖည္း ေဆြမ်ိုးမိတ္သဂၤဟ အေပါင္းအသင္းမ်ား တိုးတက္ပြားမ်ား လာျပီးလွ်င္ အသင္းအဖြဲ့မ်ား ျပုလုပ္ေနထိုင္လာျကေလေတာ့သည္။ လူဦးေရ တိုးတက္လာသည္နွင့္အမွ် ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးတြင္လည္း နီးစပ္ရင္းနွီး လာျပီးလွ်င္ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး အမွီသဟဲျပုသည္ထက္ ျပုလာျကရေလေတာ့သည္။
လူမႈေရးရာပညာတြင္ လြန္ခဲ့ေသာ နွစ္ေပါင္းေထာင္ေသာင္းမ်ားစြာ ေရွးေခတ္လူမ်ား၏ အိမ္ေထင္မႈစနစ္ ေပၚေပါက္ခဲ့ပံု၊ ကိုယ္က်င့္တရားနွင့္ ထံုးတမ္းစဉ္လာမ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့ပံု၊ တစ္စထက္တစ္စပိုမို ရႈပ္ေထြးလာ ေသာ မ်က္ေမွာက္ လူ့ေလာကအေဆာက္အအံုျကီးတြင္ ဃရာဝါသ (အိမ္ ေထာင္ျခင္း) ကိစၥမ်ား၊ ပစၥည္းဥစၥာ ပိုင္ဆိင္ျခင္းမ်ား၊ အုပ္ခ်ုပ္ေရး၊ ပညာ သင္ျကားေရး၊ အယူဝါဒ၊ စည္းရံုးလုပ္ကိုင္ေရး အစရွိေသာ အသြယ္သြယ္ အဝဝ ျမားေျမာင္လွသည့္ အေျကာင္းကိစၥမ်ားနွင့္ ျမို့ျကီးမ်ားတြင္ ေနထိုင္ ျခင္း၊ ဆင္းရဲနြမ္းပါးျခင္း၊ အမႈအခင္းျဖစ္ပြားျခင္း၊ တိုင္းတစ္ပါးသားတို့ ဝင္ေရာက္ေနထိုင္ျခင္း၏ လူမ်ိုးတစ္မ်ိုးနွင့္တစ္မ်ိုး ပဋိပကၡျဖစ္ျခင္းေျကာင့္ေပၚေပါက္လာရေသာ ျပႆနာရပ္မ်ား၏ အေျကာင္းတို့လည္း လူမႈေရးရာ ပညာတြင္ ပါဝင္ေလသည္။
အဆိုပါ လူမႈေရးရာ စနစ္မ်ားသည္ ထာဝစဉ္မေျပာင္းလဲပဲ အျမဲ တည္ရွိေနသည္ မဟုတ္ေသာ္လည္း အသင့္အတင့္ ခိုင္ျမဲတည္တံ့လ်က္ ရွိေနေပသည္။ ဤစနစ္မ်ားမွာ ဒုကၡအခက္အခဲကို ေရွာင္နိုင္သမွ်ေရွာင္၍ ေအးခ်မ္းသာယာေပ်ာ္ရွြင္မႈတို့ကို ရရွိနိုင္ေစရန္ နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အမ်ိုးမ်ိုး အဖံုဖံုရွာေဖြစမ္းသပ္ ျကည့္ရႈျခင္းျဖင့္ရရွိေသာ စနစ္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ သို့ရာတြင္ အသစ္အသစ္ ျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိေသာ အေျခအေနမ်ားနွင့္ ဆီ ေလ်ာ္ေအာင္ လူမႈစံနစ္မ်ားကိုလည္း ျပုျပင္ေျပါင္းလဲျကရေလသည္။ ပမာ အားျဖင့္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ ထြန္းကားေသာ စက္မႈလက္မႈ ပညာရပ္မ်ား နွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ လူမႈစနစ္နွင့္ ေနေရးထိုင္ေရးမ်ားကိုလည္း အျကီးအက်ယ္ ေျပာင္းလဲေပးခဲ့ရေလသည္။
ေျပာင္းလဲျခင္းမွာ ဓမၼတာလူေလာကျကီးသည္ အစဉ္သျဖင့္ ေျပာင္းလဲလ်က္ရွိသည္မွာ ဓမၼတာပင္ျဖစ္သည္။ ယခင္ကလည္း အစဉ္အျမဲေျပာင္းလဲခဲ့၍ ေနာင္အခါ တြင္လည္ အစဉ္အျမဲ ေျပာင္းလဲေနမည္သာျဖစ္သည္။ လူမႈေရးရာပညာသည္ ထိုေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို အထူးသတိျပုကာ ေလ့လာေလသည္။ ေျပာင္းလဲမႈ တစ္ခုသည္ လူေလာကအား ေကာင္းက်ိုး ဆိုးက်ိုးေပးနိုင္ပံုကို ဆင္ျခင္သံုး သပ္ေလသည္။ ေကာင္းက်ိုးေပးေသာ ေျပာင္းလဲမႈကို လူမႈစနစ္ တိုးတက္မႈ ဟုေခၚ၍ လူမႈေရးရာ ပညာရွင္မ်ားက ေျပာင္းလဲမႈသေဘာနွင့္ ေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္ေပၚေစေသာ အေျကာင္းတရားမ်ားကို ရွာေဖြျကေလသည္။
ေရွးပေဝဏီေခတ္ကစ၍ ကြ်နု္ပ္တို့ ျမန္မာလူမ်ိုးမ်ားတြင္ ဆင္ျခင္ တံုတရားကင္းမဲ့ေသာ ရိုးရာအလိုက္ ယံုျကည္မႈမ်ားရွိေလသည္။ ကြ်နု္ပ္တို့ တြင္မွ်မက ကမၻာတစ္ဝွန္းလံုးရွိ နိုင္ငံျခားလူမ်ိုးမ်ားတြင္လည္း ဤကဲ့သို့ အလားတူ ယံုျကည္မႈမ်ားရွိသည္။ ထိုယံုျကည္မႈမ်ားမွာ အစြဲမ်ားျဖစ္ေလ သည္။ လူမႈေရးရာပညာတြင္ ထိုအစြဲမ်ားအေျကာင္းကို ရွင္းလင္းေဖာ္ျပ ထားသည္ကို ေတြ့ရွိရေပလိမ့္မည္။ ထို့အျပင္ လူမႈေရးရာပညာကို လိုက္စား သူသည္ လူမ်ား၏ ထူးျခားေသာ အမူအက်င့္မ်ား၊ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားကို မည္ မွ်ပင္ေသးဖြဲေသာ အရာျဖစ္ေစကာမူ လ်စ္လ်ူရႈ၍မထားေခ်။ အဘယ္ေျကာင့္ ဆိုေသာ္ ထိုအရာမ်ားသည္ မည္မွ်ပင္ ေသးဖြဲေစကာမူ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံ ျခင္း၊ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး အတုခိုးျခင္း အစရွိသည့္ လူမႈေရးရာကိစၥမ်ားတြင္ မ်ားစြာအေရးပါ အရာေရာက္ေသာေျကာင့္ ျဖစ္ေလသည္။
ကြ်နု္ပ္တို့ ေန့စဉ္ လုပ္ကိုင္ေနေသာ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားသည္ လူမႈေရးရာ ပညာရပ္မ်ားတြင္ အက်ံုးဝင္ေနသည္ျဖစ္ရာ ကြ်နု္ပ္တို့အားလံုး သည္ ေနရင္းထိုင္ရင္း လူမႈေရးရာပညာကို ေလ့လာလိုက္စားသည္နွင့္ မျခားေတာ့ေပ။ ဤအခ်က္ကို သတိျပုမိသူ မ်ားစြာမရွိလွေခ်။ သို့ရာတြင္ မိမိတို့ပတ္ဝန္းက်င္ အေျခအေနကို သတိျပု၍ ဆင္ျခင္ သံုးသပ္ကာ စနစ္ တက် ေလ့လာသူမ်ား၏ ဦးေရမွာ တစ္ေန့တျခါး မ်ားျပါးလာေပျပီ။ ကြ်နု္ပ္တို့သည္ လူမႈေရးရာပညာကို ေလ့လာလိုက္စားရာ၌ မိမိတို့ေနထိုင္ေသာ ျမို့ရြာ၏သမိုင္း၊ ျမို့ရြာတြင္ မွီတင္းေနထိုင္ျကေသာ လူမ်ား၏ အေျကာင္းအရာ၊ ထိုသူမ်ား မည္ကဲ့သို့ အသက္ေမြးမႈအတြက္ လုပ္ကိုင္ေန ထိုင္ျကပံု၊ ထိုျမို့ ရြာတြင္ ဘုရားဘယ္နွစ္ဆူ၊ ဘုန္းျကီးေက်ာင္း ဘယ္နွစ္ ေက်ာင္းရွိသည္ အစရွိေသာ အေျကာင္းအရာမ်ားကို အားလပ္သည့္အခ်ိန္ မ်ားတြင္ စံုစမ္းေလ့လာျခင္းျဖင့္ အလြန္စိတ္ပါဝင္စားဖြယ္ေကာင္းေသာ ဝါသနာတစ္ခုကို ရရွိနိုင္မည္ျဖစ္ေလသည္။
လူမႈေရးရာပညာသည္ ၁၉ ရာစုနွစ္ အတြင္းကစ၍ စနစ္တစ္က် ေလ့လာလိုက္စားလာေသာ ပညာတစ္ရပ္ျဖစ္ခဲ့သည္။ လူမ်ားသည္ တစ္ဦး နွင့္တစ္ဦး ပိုမိုရင္းနွီးစြာ ဆက္ဆံေပါင္းသင္းေလေလ လူမႈေရးရာပညာသည္ ပိုမို၍ အေရးပါအရာေရာက္လာေလေလ ျဖစ္ေတာ့သည္။ လူမႈေရးရာပညာ သည္ လူတို့၏ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရး၏ အက်ိုးနွင့္အေျကာင္းမ်ားကို ေလ့လာ၍ ဥပေဒျပုပုဂၢိုလ္မ်ား လမ္းညွြန္သဖြယ္ လိုက္နာရမည့္ အဆံုး သတ္ ယူဆခ်က္မ်ားကို ထုတ္ေဖာ္ေပးေလသည္။ လန္ဒန္တကၠသိုလ္၊ ေအာက္စဖို့တကၠသိုလ္ စေသာ အေနာက္နိုင္ငံ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းျကီးမ်ား တြင္ လူမႈေရးရာပညာမ်ားကို သင္ျကားပို့ခ်လ်က္ရွိရာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ တြင္လည္း လူမႈေရးရာပညာကို ဘာသာရပ္တစ္ခုအေနျဖင့္ သင္ျကားေပး ေနေပျပီ။
Last updated March 8, 2013
Content is available under CC BY-SA 3.0 unless otherwise noted