အမ်ိုးသားေရးဝါဒ
အမ်ိုးသားေရးဝါဒဟူသည္မွာ နိုင္ငံတနိုင္ငံစည္းလံုးညီညြတ္ျခင္း၏ ျကီးျမတ္ျခင္းကို ပံုျကီးခ်ဲ့ထားေသာအေတြးအျမင္ဟု အခ်ို့ကဆိုျကသည္။ ထိုအမ်ိုးသားေရးအေတြးအျမင္သည္ အမ်ားအားျဖင့္ေျမျခားေရျခားမွ လာေရာက္က်ူးေက်ာ္ေနထိုင္သူမ်ားနွင့္ထိုသူမ်ား၏ ေဒသခံမ်ားအေပၚဖိနွိပ္မႈမ်ားမွ ေပၚေပါက္လာေလ့ရွိသည္။အဓိကအေျခခံေသာ ခံယူခ်က္မွာ နယ္ေျမျခားမွ လာေရာက္သူမ်ား၏ အုပ္ခ်ုပ္မႈကိုခံရသည္မွာ လံုးဝလက္မခံသင့္ေသာအရာျဖစ္သည္ဟူေသာ အေတြးအေခၚပင္ျဖစ္သည္။ အမ်ိုးသားေရးဝါဒသည္ အျခားသေဘာတရားေရးရာလမ္းစဉ္တခုခုလွြမ္းမိုးျပီးနွင့္ေသာနိုင္င္ငံမ်ားအားလံုးလိုလိုတြင္ ထပ္ဆင့္၍တည္ရွိေနေလ့ရွိျပီး သာဓကအားျဖင့္ ဒီမိုကေရစီလွြမ္းမိုးသည္ဆိုေသာအေမရိကန္ရွိ ေရွးရိုးစြဲဝါဒ(conservatism)သည္ အေမရိကန္အမ်ိုးသားေရးဝါဒနွင့္ေပါင္းစပ္ထားရျပီး ပံုဖ်က္ထားေသာအမည္ခံကြန္ျမူနစ္နိုင္ငံျဖစ္သည့္ တရုတ္ျပည္သူ့သမၼတနိုင္ငံတြင္လည္း ကြန္ျမူနစ္ဝါဒထက္ အမ်ိုးသားေရးဝါဒအေတြးအျမင္က ပိုမို၍ေရွ့တန္းေရာက္ေနသည္ကို ေတြ့ျကရမည္ျဖစ္ပါသည္။
အမ်ိုးသားေရးဝါဒ၏ပထမဆံုးမ်ိုးေစ့အေနျဖင့္ အလယ္ေခတ္ဉာဏ္ပြင့္လင္းခ်ိန္အတြင္း(Renaissance-၁၅ရာစုဝန္းက်င္)တြင္အုပ္စိုးေနျကေသာ သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္မ်ား၏ ညီညြတ္ေသာနိုင္ငံေတာ္၏စြမ္းအားနွင့္ အာဏာစက္ပံုစံမ်ားကို ဝါဒျဖန့္ရာမွ စတင္ေပၚေပါက္လာခဲ့သေယာင္ရွိသည္။ အမ်ိုးသားေရးဝါဒပံုစံတခုဟူ၍ ပီပီျပင္ျပင္ေပၚေပါက္လာသည္မွာ ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးတြင္ျဖစ္သည္။၁၇၉၂တြင္ ျပင္သစ္သည္ ပရူးရွားစစ္တပ္၏ က်ူးေက်ာ္မႈကိုခံရသည့္အခါျပင္သစ္“ျပည္သူ”မ်ား (အမွန္တကယ္အားျဖင့္ျပင္သစ္ဟုေခၚတြင္ေနေသာနယ္ေျမေဒသအတြင္းရွိသမွ်လူမ်ားကို ျပင္သစ္လူမ်ိုးဟူ၍ ျပီးစလြယ္ေခၚ၍မရပဲ မ်ိုးနြယ္စုမ်ားကြဲျပားမႈမ်ားရွိသည္) ‘နိုင္ငံေတာ္’ကိုလက္နက္တပ္ဆင္ကာကြယ္ျကဟူေသာ အမ်ိုးသားေရးခံယူခ်က္ျဖင့္ အေပ်ာ္တမ္းျပည္သူ့စစ္မ်ားက အေသအခ်ာေလ့က်င့္ထားျပီးျဖစ္ေသာ စစ္တပ္ကိုအနိုင္ယူခဲ့သည္။
ေနာက္ျပီးတြင္ နပိုလီယံဦးေဆာင္ေသာ စစ္တပ္၏ အမ်ိုးသားေရးဝါဒမသိမသာေနာက္ခံထားေသာ အေျခအေနမွာ ဥေရာပတလွြားနယ္ကြ်ံလာခဲ့ျပီး ျပင္သစ္၏သိမ္းပိုက္ျခင္းခံရေသာ ဥေရာပနိုင္ငံမ်ား၌လည္း တန္ျပန္အမ်ိုးသားေရးဝါဒမ်ားေပၚထြန္းလာခဲ့သည္။ နပိုလီယံကို တြန္းလွန္ျကေသာ ကာလအတြင္းမွစ၍ ၁၉ရာစုေရာက္သည္အထိ ဥေရာပတတိုက္လံုးကို အမ်ိုးသားေရးဝါဒမ်ား ပ်ံ့နွံ့ေနခဲ့ျပီး ၂၀ရာစုေနွာင္းပိုင္းတြင္ေတာ့ ထိုဥေရာပနိုင္ငံမ်ား၏ ကမၻာတလွြားရွိ ကိုလိုနီနယ္ပယ္မ်ားဆီအထိ အမ်ိုးသားေရးဝါဒအေတြးအေခၚမ်ားပ်ံ့နွံ့လာခဲ့သည္။ အီတလီနွင့္ ဂ်ာမဏီနိုင္ငံတို့မွာ အသည္းဆံုးျဖစ္သည္။ထိုကာလအတြင္းမွ အီတလီစာေရးဆရာ မက္ဇီနီ(Giuseppe Mazzini)ကဆိုလွ်င္ လူသားဟူသမွ်သည္ ‘နိုင္ငံေတာ္’ တရပ္ရပ္ကို ကိုယ္စားျပုထားမွသာလွ်င္ လူျဖစ္ရက်ိုးနပ္မည္ျဖစ္ျပီး တဦးခ်င္းလြတ္ေျမာက္မႈကို အဓိကထားေသာ လြတ္လပ္မွ်တမႈဝါဒထက္ နိုင္ငံေတာ္တခုလံုးလြတ္ေျမာက္မႈရေရးကပို၍အေရးျကီးသည္ဟုဆိုျပီး ပညာေရးတြင္လည္း တဦးပုဂၢလဦးတည္ေသာအေတြးအေခၚကို ဖံုးလွြမ္းထားနိုင္ေစေရးအတြက္ အမ်ိုးသားေရးဝါဒအသိထည့္ေပးထားရမည္ဟု ဆို၏။
ယေန့ေခတ္တြင္ေတာ့ အမ်ိုးသားဝါဒလွြမ္းမိုးေသာနိုင္ငံအမ်ားစုမွာ ဖြံ့ျဖိုးဆဲနိုင္ငံမ်ားျဖစ္ျကသည္။ ၂၁ရာစုေရာက္လာသည့္အခါတြင္ေတာ့ အမ်ိုးသားေရးဝါဒမွာ တိုင္းတပါးမွစစ္ေရးအရ က်ူးေက်ာ္ဝင္ေရာက္အုပ္ခ်ုပ္သည္ကို တြန္းလွန္သည္ထက္ စီးပြားေရးအရ ဝင္ေရာက္ခ်ယ္လွယ္အုပ္ခ်ုပ္ေနျကသည္ကို တြန္းလွန္သည့္ပံုစံေျပာင္းလာခဲ့သည္။ဤဝါဒမွာ အျခားရွိသမွ်ေသာဝါဒမ်ားထက္ စိတ္ခံစားမႈမ်ားအေပၚတြင္ မွီခိုမႈရွိေနေသာသေဘာရွိျပီး တဦး၏ နိုင္ငံေတာ္အျမင္နွင့္ အျခားတဦး၏နိုင္ငံေတာ္အျမင္တို့သီးျခားမျဖစ္ပဲ ေဒြးေရာယွက္တင္ျဖစ္လာသည့္အခါ၊တနည္းအားျဖင့္ အမ်ိုးသားအျမင္သည္ လူမ်ိုးစုကြဲျပားမႈအျမင္နွင့္မကြဲျပားပဲျဖစ္လာသည့္အခါ အမ်ိုးသားေရးဝါဒတခုျဖင့္လွြမ္းမိုးထားေသာ နိုင္ငံတခုအတြင္း၌ပင္ လူမ်ိုးစုအသီးသီးက အမ်ိုးသားေရးဝါဒအသီးသီးဆြဲကိုင္ကာ နိုင္ငံအစိတ္စိတ္အမွြာမွြာျဖစ္နိုင္သည့္ အနၱာရာယ္အထိရွိလာနိုင္သည္။ နိုင္ငံအသီးသီးကို ျခိမ္းေျခာက္လာနိုင္ေသာ အဆိုပါ အမ်ိုးသားေရးဝါဒကို ေဒသတြင္းအမ်ိုးသားေရးဝါဒ(regional nationalism)ဟူ၍လည္းေခၚျက၏။
Last updated December 10, 2011
Content is available under CC BY-SA 3.0 unless otherwise noted