ျမန္မာ့ ဖြဲ့စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ
၂၀ဝ၈ ျမန္မာနိုင္ငံ ဖြဲ့စည္းပံု အေျခခံ မူျကမ္း စာအုပ္အဖံုး
ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ့စည္းအုပ္ခ်ုပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ (၂၀ဝ၈) မ်က္နွာဖံုးပံု
ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ့စည္းအုပ္ခ်ုပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ (၂၀ဝ၈) အတြင္းမ်က္နွာဖံုးပံု
ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ့စည္းအုပ္ခ်ုပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ (၂၀ဝ၈) မာတိကာ
ဖြဲ့စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ဆိုသည္မွာ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္အတြက္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္သည့္ အရာျဖစ္သည္။ ထိုဥပေဒျဖင့္သာ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံကို မည္သည့္ဝါဒျဖင့္ အုပ္ခ်ုပ္မည္၊ မည္သည့္ စနစ္ျဖင့္ေမာင္းနွင္မည္၊ အခ်ုပ္အျခာအာဏာျဖစ္သည့္ အုပ္ခ်ုပ္ေရးအာဏာ၊ တရားစီရင္ေရးအာဏာနွင့္ ဥပေဒျပုေရးအာဏာတို့ကို မည္သို့မည္ပံု ခြဲေဝပိုင္းျခားမည္ ဆိုသည္တို့ကို ျပဌာန္းသတ္မွတ္ျကသည္။ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲရာတြင္ အဓိကအားျဖင့္ ျပည္သူ့ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ ဥပေဒပညာရွင္မ်ားက ေရးဆြဲေလ့ရွိျကျပီး အေျခအေနအရပ္ရပ္ေျကာင့္ အဖြဲ့အစည္းတစ္ရပ္က ဦးေဆာင္ေရးဆြဲရသည္လည္းရွိသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ပထမဆံုးျဖစ္သည့္ ၁၉၄၇ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ကို ဖက္ဆစ္ တိုက္ဖ်က္ေရးနွင့္ ျပည္သူ့ လြတ္ေျမာက္ေရး အဖြဲ့ (ဖ.ဆ.ပ.လ) ပါတီမွ ဦးေဆာင္ေရးဆြဲခဲ့ျပီး ၊ ဒုတိယျဖစ္သည့္ ၁၉၇၄ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုမူ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဉ္ပါတီ (မ.ဆ.လ) မွ ဦးေဆာင္ေရးဆြဲသည္။
တစ္နည္းဆိုရလွ်င္ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုသည္မွာ နိုင္ငံတစ္ခု၏ အသက္ေသြးေျကာျဖစ္သည္။ အုပ္ခ်ုပ္သူ အစိုးရ နွင့္ အုပ္ခ်ုပ္ခံ ျပည္သူလူထု တို့အျကား ခ်ုပ္ဆိုထားရွိသည့္ စာခ်ုပ္လည္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာနိုင္ငံနွင့္ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမ်ား
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ဖြဲ့စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ကို ေရးဆြဲခဲ့သည္မွာ ၃ ျကိမ္ရွိျပီျဖစ္သည္။
ပထမဆံုး ဖြဲ့စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ
ျဗိတိသွ်တို့ထံမွ လြတ္လပ္ေရးရယူရန္ ေရးဆြဲခဲ့သည့္ ၁၉၄၇ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသည္ ျမန္မာနိုင္ငံအတြက္ ပထမဆံုး ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျဖစ္ျပီး အိနၵိယနွင့္ ျဗိတိသွ် တို့မွ ဖြဲ့စည္းပံုမ်ားကို အေျခခံကာေရးဆြဲခဲ့ျခင္းျဖစ္ကာ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို အေျခခံသည္။
ထိုဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အတည္ျဖစ္သည့္ ကာလတစ္ေလွ်ာက္လံုးတြင္ (ဖ.ဆ.ပ.လ)မွ ပါတီေခါင္းေဆာင္ ဝန္ျကီးခ်ုပ္ဦးနုမွာ ျမန္မာ့နိုင္ငံေရးေလာကတြင္ အလြန္ဩဇာျကီးသူျဖစ္ခဲ့သည္။ ၁၉၅၈ ခုနွစ္တြင္ တိုင္းျပည္၏ တည္ျငိမ္မႈမရွိသည့္ အေျခအေနေျကာင့္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ုပ္ျဖစ္သူ ဗိုလ္ခ်ုပ္ျကီးေနဝင္းဦးေဆာင္သည့္ စစ္တပ္ကို အိမ္ေစာင့္အစိုးရ အျဖစ္ ယာယီ အာဏာလွြဲခဲ့ရဖူးသည္။ ထိုအိမ္ေစာင့္အစိုးရ၏ သက္တမ္းမွာ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ ျပ႒ဌာန္းသည့္ကာလထက္ ေက်ာ္လြန္ျပီး ၁၇ လတာအထိ ျကာျမင့္ခဲ့ရသည္။ ထို့ေနာက္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား ျပန္လည္က်င္းပျပီး အနိုင္ရသည့္ ျပည္ေထာင္စုပါတီ (ပ.ထ.စ) ကို အာဏာျပန္လည္အပ္နွင္းခဲ့သည္။ ဖြဲ့စည္းအုပ္ခ်ုပ္ပံု အေျခခံ ဥပေဒ ျပင္ဆင္ခဲ့သည္။ ၁၉၆၁ ခုနွစ္ ဩဂုတ္လ (၁၇)ရက္တြင္ ဝန္ျကီးခ်ုပ္ ဦးနုသည္ ဗုဒၶဘာသာ ကို နိုင္ငံေတာ္ဘာသာ အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပု ျပ႒ဌာန္းေရး အက္ဥပေဒမူျကမ္း အဆိုတင္သြင္းခဲ့သည္။ ၁၉၆၁ ခုနွစ္ ဩဂုတ္လ ၂၉ ရက္တြင္ ပါလီမန္သည္ ဗုဒၶဘာသာကို နိုင္ငံေတာ္ဘာသာ အျဖစ္ေျကျငာခဲ့သည္။ [၁]၁၉၆၂ ခုနွစ္အေရာက္တြင္ ဗိုလ္ခ်ုပ္ျကီးေနဝင္း မွ ဦးေဆာင္သည့္ စစ္တပ္က ခြဲထြက္ရန္ျကိုးပမ္းေနျကသည့္ ကရင္တို့၏ ပုန္ကန္မႈ၊ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအား ျပင္ဆင္ရန္အတြက္ ရွမ္းေစာ္ဘြားမ်ား စုေပါင္းျပီးလွြတ္ေတာ္သို့ တင္သြင္းလာရန္ရွိသည့္ ရွမ္းမူ (ေခၚ) ဖယ္ဒရယ္မူတို့ကို လက္မခံနိုင္သည့္အတြက္ အျပီးအျပတ္အာဏာသိမ္းယူခဲ့သည္။ (ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းခံခဲ့ရသည့္ ရွမ္းေစာ္ဘြားမ်ား၏ ဇာတ္သိမ္းမွာ ယေန့တိုင္ျငင္းခုန္ေနရဆဲျဖစ္သည္။)
ဒုတိယ ဖြဲ့စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ
ထိုသို့အာဏာသိမ္းျပီးေနာက္ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ တည္ေထာင္ရန္အတြက္ ေခတ္ေျပာင္းေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္ ဆင္နွြဲမည္ဟု ျကြေးေျကာ္ကာ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီကို ဖြဲ့စည္းခဲ့သည္။ အာဏာသိမ္းျပီး ၁၄ နွစ္အျကာတြင္ တိုင္းျပည္ကို ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ျဖင့္ ေမာင္းနွင္ရန္အတြက္ ၁၉၇၄ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ေရးဆြဲအတည္ျပုကာ ဗိုလ္ခ်ုပ္ျကီးေနဝင္းမွ ဦးေနဝင္းအျဖစ္ျဖင့္ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဉ္ပါတီ (မ.ဆ.လ) ကို တည္ေထာင္ျပီး အုပ္ခ်ုပ္ခဲ့သည္။ ထိုဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ နိုင္ငံကို (မ.ဆ.လ) ပါတီတစ္ပါတီတည္းက အုပ္ခ်ုပ္ျပီး ပါတီဥကၠ႒ဌမွာ တိုင္းျပည္၏အျကီးအကဲျဖစ္သည္။ သို့ျဖင့္ ဦးေနဝင္းမွာ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ျပိုင္ဘက္ကင္း အာဏာရွင္ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ၁၉၈၈ တြင္ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုး၏ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး အစရွိသည့္အခက္အခဲမ်ားကို မေျဖရွင္းေပးနိုင္သည့္အျပင္ မွားယြင္းျပီး မေအာင္ျမင္သည့္ စီမံကိန္းမ်ားေျကာင့္ စီးပြားေရးက်ဆင္းရျခင္း၊ အေျခခံစားေသာက္ကုန္ေဈးနႈန္းမ်ား ျမင့္တက္လာျခင္း၊ ေငြစကၠူမ်ားကို နွစ္ျကိမ္တိုင္တိုင္ တရားမဝင္ ေျကညာဖ်က္သိမ္းျခင္းတို့ေျကာင့္ ရဟန္း ရွင္လူ၊ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုး ကန့္ကြက္ဆနၵျပသည့္ ရွစ္ေလးလံုးအေရးအခင္း ျဖစ္ပြားခဲ့ျပီး တစ္ပါတီအာဏာရွင္စနစ္နွင့္ အတူ ၁၉၇၄ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ ပ်က္ျပယ္သြားခဲ့ရျပန္သည္။
ထိုေနာက္ တစ္လအျကာတြင္ ဗိုလ္ခ်ုပ္ျကီးေစာေမာင္ဦးေဆာင္သည့္ စစ္တပ္မွအာဏာသိမ္းယူျပီး တိုင္းျပည္တည္ျငိမ္ေရးကို ဦးစားေပးကာ တစ္ဖက္မွလည္း ပါတီစံုေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပရန္ ျပင္ဆင္ခဲ့သည္။ သို့ျဖင့္ ၁၉၉၀ျပည့္နွစ္ပါတီစံုအေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပခဲ့ျပီး ဗိုလ္ခ်ုပ္ေအာင္ဆန္း၏ သမီးျဖစ္သူ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုျကည္ဦးေဆာင္သည့္ အမ်ိုးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ့ခ်ုပ္ ေခၚ (NLD) က မဲရာခိုင္နံႈး အျပတ္အသတ္ျဖင့္ အနိုင္ရခဲ့သည္။ သို့ေသာ္ အာဏာကိုလက္လြတ္ရန္ ေျကာက္ရြံေနေသာ၊ နိုင္ငံေရးကို ယံုျကည္မႈနည္းေသာ၊ စစ္ခံုရံုးကို ရင္မဆိုင္လိုေသာ စစ္ဗိုလ္ခ်ုပ္မ်ားနွင့္ နိုင္ငံေရးတြင္ အေတြ့အျကံုနည္းေသာ၊ ဖခင္နည္းတူ ေခါင္းမာေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုျကည္တို့မွာ ေျပလည္မႈမရနိုင္သည့္အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္မွာ ပ်က္ျပယ္ခဲ့ရသည္။ စစ္ဗိုလ္ခ်ုပ္မ်ား၏ ထာဝရရန္သူအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရသည့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုျကည္မွာ ကာလအမ်ားစုကို ၄င္း၏ေနအိမ္ရွိရာ အိမ္အမွတ္ (၅၄)၊ တကၠသိုလ္ရိပ္သာလမ္းတြင္ ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ုပ္ဘဝျဖင့္သာ ေနထိုင္ခဲ့ရသည္။
တတိယ ဖြဲ့စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ
ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲျခင္း အတြက္ အစည္းအေဝးက်င္းပေနစဉ္
အေသးစိတ္သိရွိလိုပါက ျမန္မာနိုင္ငံအေျခခံဥပေဒ(၂၀ဝ၈) တြင္ ျကည့္ရႈပါ။
၁၉၉၂ ခုနွစ္တြင္ ဗိုလ္ခ်ုပ္ျကီးေစာေမာင္သည္ အေျကာင္းအမ်ိုးမ်ိုးေျကာင့္ ရာထူးမွအနားယူျပီး ဗိုလ္ခ်ုပ္မႈးျကီး သန္းေရွြမွ ၂၀၁၂ခုနစ္ထိ တိုင္းျပည္ကို ဆက္လက္အုပ္ခ်ုပ္ခဲ့သည္။ ထိုေနာက္ တပ္မေတာ္မွ ဖြဲ့စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတစ္ရပ္ မရွိသည့္အတြက္ အာဏာလွြဲရန္ မျဖစ္နိုင္ဟုဆိုကာ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ုပ္ေရးတြင္ တပ္မေတာ္မွပါဝင္နိုင္ရန္အတြက္ ဥပေဒတစ္ရပ္ေရးဆြဲရန္ (၁၉၉၃)တြင္ အမ်ိုးသား ညီလာခံ ကို စတင္ေခၚယူခဲ့သည္။ ထိုဥပေဒေရးဆြဲေရး ညီလာခံမွာ အခက္အခဲ အမ်ိုးမ်ိုးျကားမွ ၁၄ နွစ္အျကာ က်င္းပခဲ့ျပီး ၂၀ဝ၈ ခုနွစ္ေရာက္မွ အဆံုးသတ္နိုင္ခဲ့သည္။ ျပည္ေထာင္စု သမၼတျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒ (၂၀ဝ၈) ဟု ေခၚဆိုသတ္မွတ္သည့္ ထိုအေျခခံဥပေဒတြင္ သမၼတစနစ္ကို အေျခခံျပီး၊ ျပည္သူ့လွြတ္ေတာ္နွင့္ အမ်ိုးသားလွြတ္ေတာ္ လွြတ္ေတာ္နွစ္ရပ္တြင္လည္း အရပ္ဘက္ လွြတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား နည္းတူ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါဝင္ယွဉ္ျပိုင္ရန္ မလိုသည့္ တပ္မေတာ္မွ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ၂၅ % ပါဝင္သည္။[၂] ေနာက္ဆံုး ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ တစ္ခါမွ မျကံုဖူးေသာ နာဂစ္ မုန္တိုင္းက်ေရာက္သည့္ ၂၀ဝ၈ ခုနွစ္ ေမလ အတြင္းတြင္ တစ္နိုင္ငံလံုး ဆနၵခံယူပြဲ ျပုလုပ္၍ အတည္ျပုခဲ့သည္။
နိဒါန္း အပါအဝင္ အခန္း ၁၅ ခန္းပါဝင္ျပီး ျမန္မာဘာသာျဖင့္ စာမ်က္နွာ ၁၇၉ မ်က္နွာ ပါရွိသည္။[၃]
နိုင္ငံေတာ္ အေျခခံမူမ်ား
နိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ့စည္းတည္ေဆာက္ပံု
နိုင္ငံေတာ္ အျကီးအကဲ
ဥပေဒ ျပုေရး
အုပ္ခ်ူပ္ေရး
တရားစီရင္ေရး
တပ္မေတာ္
နိုင္ငံသား၊ နိုင္ငံသား၏ မူလအခြင့္အေရးနွင့္ တာဝန္မ်ား
ေရြးေကာက္တင္ျမွောက္ျခင္း
နိုင္ငံေရးပါတီမ်ား
အေရးေပၚကာလဆိုင္ရာျပ႒ဌာန္းခ်က္မ်ား
ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ျခင္း
အလံ၊ အထိမ္းအမွတ္တံဆိပ္၊ သီခ်င္းနွင့္ ျမို့ေတာ္
ကူးေျပာင္းေရးကာလျပ႒ဌာန္းခ်က္မ်ား
အေထြေထြ ျပ႒ဌာန္းခ်က္မ်ား
ရည္ညွြန္းကိုးကား
↑ http://books.google.com.au/books?id=rRQa0RuucF8C&pg=PA263&lpg=PA263&dq=august+29+1961+state+religion+burma&source=bl&ots=JQveygc8ho&sig=-GJdh6rkvX1tmuLzprw4_jUxfO4&hl=en&sa=X&ei=LTz7Ufb5DoXyrQeY4YAo&ved=0CFEQ6AEwBzgK#v=onepage&q=august%2029%201961%20state%20religion%20burma&f=false
↑ ၂၀ဝ၈ ဖြဲ့စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ အခန္း ၄ ပုဒ္မ ၇၄၊ ၁၀၉၊ ၁၄၁
↑ http://burmadigest.info/wp-content/uploads/2008/03/constitution-2008.pdf
Last updated December 10, 2013
Content is available under CC BY-SA 3.0 unless otherwise noted